כאבי גב עליון

כאבי גב עליון– הגורמים, התסמינים והטיפול הטבעי בכאבים

כאבי גב עליון אינם נחשבים נפוצים בקרב האוכלוסייה. עם זאת הסובלים מכאבים אלו חשים לרוב אי נוחות ולעיתים הכאב מוקרן לאזור הצלעות. הסובלים העיקריים מכאבי גב עליון הם אנשים העוסקים בעבודה ממושכת מול המחשב ללא יציבה נכונה. גם נשים בעלות חזה גדול היוצר עומס על הגב נמצאות בסיכון לכאבים. 

עמוד השדרה החזי, המכונה הגב העליון נועד לשימור היציבות, ולשמירה על האיברים הפנימיים באזור החזה. לעומת הצוואר והגב התחתון, הגב העליון עמיד יותר לפציעות וכאבים. כאשר אכן מופיע כאב, הוא נובע לרוב מיציבה לא נכונה או פגיעה חזקה בעמוד השדרה. מאמר זה יבחן את התסמינים השונים לכאבי גב העליון, הגורמים ודרכי הטיפול.

עמוד השדרה החזי והגורמים העיקריים לכאבי גב עליון

עמוד השדרה החזי, מתחיל מתחת לקו הצוואר ומורכב מ 12 חוליות T1- T12. שלא כמו עמוד השדרה הצווארי והמותני, עמוד השדרה החזי אינו נייח. זאת מאחר וכל אחת מהחוליות מחוברת לצמד צלעות, אחת בכל צד. החוליות והצלעות יחד עם עצם החזה בונים את כלוב הצלעות המכיל בתוכו מגוון איברים פנימיים חשובים ביותר.

כאבי גב עליון עלולים להופיע ברוב המקרים בעקבות אחת משתי הסיבות הבאות:

  • גירוי שרירים – חגורת הכתף מחוברת בשרירים גדולים לעצם השכם, שרירים אלו מכונים שרירי הגב העליון. שרירים אלו נוטים לפתח דלקות העלולות לגרום לכאב שפוגע בתנועה של היד.
  • תפקוד לקוי של המפרקים – פגיעה במפרקים של הגב העליון עלולה להיגרם בעקבות פציעה או טראומה לאזור. כמו כן, ניוון טבעי הקורה בעקבות הגיל ומגוון דלקות הפוגעות במפרקים.

מתי הכאבים הופכים לעניין רציני?

ברוב המקרים, כאבים בגב העליון נובעים מסיבות שאינן יוצרות חשש רציני. אך, במקרים נדירים הכאבים עלולים להגרם בעקבות זיהום מתקדם או מחלה. כמו כן, הכאבים עלולים להיות מושפעים מחוסר יציבות ממושכת. חוסר היציבות משפיעה על שורש העצב ואפילו על חוט השדרה עצמו. במקרים כאלו מומלץ לפנות לרופא על מנת למצוא טיפול מתאים.

קראו עוד: כאבים בגב התחתון
קראו עוד: כיצד בי קיור לייזר מפחית כאבים?

תסמינים

התסמינים של כאבים בגב העליון משתנים בין אדם לאדם. חלק מהסובלים ירגישו כאב מתון שיפוג לאחר כמה ימים. אבל עבור אחרים הכאב יכול להחמיר ואף להפריע למשימות יומיומיות.

  • כאב חד – במקרים רבים יחושו הסובלים כאב חד, כמו דקירה של סכין באזור הגב העליון. הכאב החד פוגע לרוב במקום אחד ולא מתפשט ברחבי האזור.
  • נוקשות – תופיע במקרים בהם הכאב החד או הכאבים הרגילים אינם מטופלים והולכים ומתגברים. גם יכולה להיגרם פגיעה בניידות של שרירי הגב העליון או המפרקים. לרוב ניידות מופחתת בחלק העליון של הגב היא בדרך כלל לא דבר משמעותי. אך זה יכול לגרום לתנועות ידיים מסוימות, כגון סיבוב או הרמה, להיות יותר קשות או אפילו בלתי אפשריות.
  • הקרנה של הכאב- כאבים בגב העליון הנובעים מפגיעה בעצבים או בדלקת. הכאב עלול להתפשט ולהקרין לאזור הזרוע, החזה והבטן. הכאב המוקרן מורגש לרוב בצד אחד של הגוף. הסובלים מהקרנה שכזו צפויים להרגיש עקצוץ, חולשה או כהות של האזור המוקרן.

אם כאבי הגב הופכים לקשים מספיק, זה עלול להשפיע על יכולתו של הסובל לבצע פעילות נורמלית. כמו הרמת אובייקטים כבדים עד בינוניים, זריקת כדור או אפילו ישיבה בנוחות ללא כאבים.

תסמינים לפי מיקום

בכל שלב של עמוד השדרה החזי נמצאים שני שורשים עצביים (אחד מכל צד). השורשים יוצרים רשת עצבית המאפשרת תחושה ותפקודים מוטוריים באזור זה של הגוף.

כאשר נוצרת פגיעה עצבית, דלקת, פגיעה בדיסק או בחוליות הכאבים עלולים להקרין למקומות שונים. ההקרנה קורת בהתאם למיקום העצב הנפגע.

T1-T2– אם השורשים העצביים בחלקו העליון ביותר של עמוד השדרה החזי מגורים, הכאבים עלולים להיות מוקרנים לאזור הזרוע ולעיתים אף לחזה.

T3-T5– פגיעה בשורשי העצבים באזור זה של עמוד השדרה החזי, עשויים להקרין את הכאבים לאזור החזה.

T6-T8– פגיעה בשורשי עצבים אלו יכולים להקרין לאזור החזה והבטן.

מתי כאבים בגב העליון מצריכים תשומת לב רפואית

אם כאבי הגב שלכם מלווים בכל אחד מהבאים, אנו ממליצים ללכת להיבדק ע”י רופא

  1. בעיות בשיווי משקל והליכה
  2. בעיות בשלפוחית או חוסר יכולת שליטה על הסוגרים
  3. תחושות נימול מתמשכות באזור הגב העליון, החזה או הבטן.
  4. קושי נשימתי
  5. חום או כאבי ראש חמורים

גורמים לכאבי גב עליון

הגורמים המרכזיים הם פציעה שגרמה לגירוי של השרירים או תפקוד וחוסר יציבה לקוי. חלק מהסיבות הנפוצות לכאבים בגב העליון הן:

  • יציבה לקויה – אנשים הנמצאים בשגרת עבודה בה הם יושבים שעות ארוכות מול המחשב. יציבה לקויה עלולה לגרום לשינויים מבניים בגב ובצוואר. השרירים הסובבים את האזור עשויים היות חלשים ולא להחזיק בצורה טובה את עמוד השדרה. כאשר הראש והכתפיים מכווצים קדימה, נוצר לחץ נוסף על עצמות עמוד השדרה, הדיסקים, השרירים, הרצועות והרקמות הרקות האחרות. אם אדם נשען על צד אחד לעתים קרובות יותר, כגון בעת ​​נהיגה או עבודה מול מחשב, זה יכול גם לגרום לחוסר איזון בגב העליון שמוביל לכאב.
  • טכניקת הרמה לקויה – כאשר אנחנו מרימים חפץ כבד מבלי לשמור על עמוד השדרה מיושר, עלול להיווצר לחץ רב על הגב העליון. הרמה או החזקה של עצם כבד מעל הראש, במיוחד יותר לכיוון שמאל או ימין לעומת ממורכז, יכול להשאיר את הכתף והגב העליון רגישים לפציעה.
  • תאונה – טראומה הנגרמת מתאונת דרכים או פגיעה כחלק מפעילות ספורטיבית עלולה לגרום לכאבים בגב העליון והתחתון בעקבות פגיע בעצמות עמוד השדרה.

חלק מהגורמים הפחות נפוצים לכאבים בגב העליון הם:

  • פגיעה בדיסק – המקרים בהם מתרחשת פגיעה בדיסק נפוצים בעיקר בדיסקים הממוקמים באזור עמוד השדרה המותני (הגב התחתון) או הצווארי. אך קיימים מקרים בהם מתרחשת פגיעה בדיסקים גם בעמוד השדרה החזי.
  • שברי דחיסה – שברים אלו נגרמים לרוב בעקבות אוסטאופורוזיס אצל מבוגרים. שברים קטנים מתפתחים בחזית החולייה, כאשר היא הופכת לדחוסה ולאבד מגובהה. איבוד הגובה של החולייה עלול לגרום לשינויים מבניים שגורמים לכאב.
  • דלקת פרקים – קיימים סוגים שונים של דלקות פרקים העלולות להתפרץ ולגרום לכאבים בעמוד השדרה.
  • פיברומיאלגיה – המחלה הגורמת לכאבים באזורים שונים בגוף, פוגעת לעיתים גם באזור עמוד השדרה.

טיפול ביתי בכאבי הגב

אם כאבי גב מתפתחים ללא כל פגיעה או טראומה, רוב האנשים יכולים לטפל בכאבים בעצמם בדרכים הבאות:

מנוחה ושינוי בתנועה – במידה והכאב מחמיר בביצוע פעולות מסוימות או תנועות מסוימות מומלץ להימנע מביצוע הפעולות המכאיבות ולנוח. לאחר מנוחה ורגיעה של הכאבים מומלץ לחזור ולבצע את הפעולה בזהירות. שימו לב- מנוחה ארוכה מדי עלולה לגרום להיחלשות השרירים, דבר שעלול להוביל לכאב נוסף.

תרופות ללא מרשם ומשחות – ישנן מגוון רחב של תרופות ומשחות לשיכוך הכאבים המוצעות ללא מרשם רופא. אך חשוב לבדוק את תופעות הלוואי של חלק מהתרופות המוצעות ובנוסף לזכור כי רוב התרופות ללא מרשם מטפלות בכאבים אך לא במקור הבעיה.

עיסוי – אנשים רבים מוצאים כי עיסוי יכול לספק הקלה מכאב בגב. גם אם ההשפעות הן זמניות, עיסוי טוב יכול לעזור לשחרר שרירים הדוקים ולקבל יותר דם זורם לאזור כואב.

טיפול רפואי בכאבי גב עליון

במידה וכאבי הגב ממשיכים אחרי המנוחה, אנשים רבים פונים למגוון טיפולים רפואיים על מנת להקל על הכאב ולנסות לפתור את הבעיה ממנה הם סובלים. הטיפולים המוצעים הם:

  • פיזיותרפיה
  • תרופות מרשם
  • זריקות
  • טיפול בחשמל
  • ניתוח

טיפול שהוא גם ביתי וגם רפואי

מכשיר הבי קיור לייזר הוא מכשיר בפטנט ישראלי שמציע טיפול רפואי ביתי ועצמאי למגוון סוגי כאבים, דלקות, פציעות ספורט ופצעים קשיי ריפוי. המכשיר שמכונה על ידי בכירי הרופאים בארץ “פלא טכנולוגי” הצליח לרתום את טכנולוגיית הלייזר הרך, שהייתה בשימוש עד כה רק במרפאות כאב ובתי חולים, לתוך מכשיר רפואי לשימוש ביתי בגודל של מכונת גילוח.

בי-קיור לייזר פועל על טכנולגיית הלייזר הרך (LLLT- low level laser therapy)  אשר פועלת על מנגנוני הגוף הטבעיים לריפוי עצמי. קרן הלייזר חודרת דרך העור אל הרקמות ופועלת בשתי חזיתות מרכזיות:  החזית הראשונה היא הקלה בכאבים, השימוש בלייזר הרך מגביר שחרור של הורמון האנדורפין במוחנו. האנדורפין אחראי על שיכוך הכאבים אותם אנו חשים, על ידי הגברת השחרור נוכל להרגיש הקלה בכאב באמצעות שימוש במכשיר.

החזית השנייה היא הטיפול במקור הבעיה. לעומת מגוון התרופות לשיכוך הכאבים הבי-קיור לייזר לא רק מקל על הכאב אלא גם מטפל במקור הבעיה, עלי ידי הגברה של שחרור אנזימים נוגדי דלקת והרחבת זרימת הדם למקום מתאפשר ניקוי רעלים וטיפול בדלקת.

באופן זה בי-קיור לייזר מזרז ומעצים את יכולותיו של הגוף לרפא את עצמו, מקל על הכאבים וכל זה ללא תופעות לוואי ומבלי לצאת מהבית.

נקודות טיפול בגב עליון

הפיזיותרפיסט דני קלמןממכון כרמל לפיזיותרפיה, ממליץ בסרטון להלן על טיפול במכשיר בי-קיור לייזר: “כשאנחנו מוצאים בבדיקה כאב מאוד ממוקד בעמוד השדרה, אם זו בעיה שרירית או מפרקית, אנחנו משתמשים בבי-קיור לייזר”

שאלות ותשובות

איך להעביר כאבי גב עליון?

הטיפול בכאבי גב עליון או בכאבי גב אמצעי תלוי הרבה פעמים בנסיבות הכאב. טיפול בכאבים בגב העליון הנובעים מתאונה, למשל, הם שונים מטיפול בכאבים שמופיעים “סתם ככה”. בכל מקרה, אלו כמה מהדרכים לטפל בכאבי גב עליון: 
משככי כאבים – משככי כאבים, משחות וזריקות סטרואידים לשיכוך כאבים יכולים לעזור לכם להקל על הכאבים באופן זמני. חשוב לשים לב כי לחלק מהתרופות האלו יש תופעות לוואי וכן לזכור כי משככי כאבים לא מטפלים בשורש הבעיה, והם רק “פלסטר” על הכאב. 
עיסוי – עיסוי איכותי שניתן על ידי מעסה מקצועי יכול לעזור לשחרר את השרירים הלחוצים וההדוקים בגב, להגביר את זרימת הדם ולהקל על הכאבים באופן זמני ולעתים אף לטווח ארוך. 
פיזיותרפיה – טיפולי פיזיותרפיה יכולים גם הם להקל על כאבים בגב העליון ועל כאבי גב אמצעי. הפיזיותרפיסט יתאים את הטיפול באופן נקודתי לכאבים שלכם, יעזור לכם ללמוד יציבה נכונה יותר שלא מעמיסה על השרירים וכן גם יבצע אתכם תרגילים. 
לייזר רך – טיפול מומלץ נוסף הוא טיפול בלייזר רך. טכנולוגיית הלייזר הרך ידועה כבר עשרות שנים ביכולות שלה לטפל בכאבים גופניים. הלייזר הרך חודר לעומק הרקמות בלי לפגוע בעור וללא תופעות לוואי, ומפעיל את מנגנוני הריפוי הטבעיים של הגוף. קרן לייזר רך פועלת בשתי חזיתות – היא מקלה על כאבים בכך שהיא מעודדת שחרור של הורמון אנדורפין שפועל לשיכוך כאבים; וכן היא מטפלת במקור הבעיה על ידי שחרור אנזימים נוגדי דלקות והרחבת זרימת הדם באזורי הכאב. 
 ניתוח – במקרים קיצוניים יותר יכול להתעורר צורך בניתוח. במהלך הניתוח מסירים את הרקמה שלוחצת על העצב וגורמת לכאב.

איך משחררים כאבי גב עליון?

אם אתם סובלים מתחושה של גב תפוס, אחת הדרכים לשחרר את השרירים הכואבים היא באמצעות תרגילי יציבה. הרבה אנשים עומדים/יושבים בצורה לא נכונה, מה שיוצר את הכאבים בגב העליון. כאשר היציבה נכונה, עמוד השדרה מיושר בצורה שמפחיתה את העומס על הגב. 
כדי לשחרר את תחושת הגב התפוס, נסו לדמיין שיש איזשהו חוט שעובר דרך הגוף שלכם, מהתקרה ועד הרצפה. עכשיו דמיינו כאילו מישהו מושך את החוט הזה כלפי מעלה, ובכך מרים את החזה ואת הצלעות. ככל שתדמיינו את התרחיש הזה, כך תעמדו באופן אוטומטי בצורה זקופה יותר.
ניתן לבצע גם תרגילים לשיפור היציבה. למשל, הרימו את יד ימין לגובה הכתף, כך שהיא תהיה ישר מולכם. כופפו את הזרוע ואחזו במרפק עם היד השנייה. מתחו לכיוון החזה והחזיקו למשך 20 שניות, ולאחר מכן החליפו צדדים. תרגיל כזה מותח את הגב העליון ועוזר לשמור על יציבה טובה יותר.

איך למנוע כאבי גב עליון?

אנשים רבים יחוו כאבי גב עליון במהלך חייהם, כאשר המטרה של כולנו היא למנוע את הכאבים האלו מראש – או לפחות את הישנותם. כדי למנוע כאבי גב עליון, יש כמה דרכים שתוכלו ללכת בהן:
יציבה נכונה – כפי שהצגנו בתשובה לשאלה הקודמת, ליציבה נכונה יש חשיבות גבוהה בשמירה על גב עליון נטול כאבים. אם תלכו ישר, תשבו כמו שצריך ותנועו בצורה נכונה, תוכלו למנוע לא מעט כאבים לאורך השנים. 
אימון גופני – בצעו פעילות גופנית קבועה. אימוני אירובי ואימוני כוח יכולים לחזק את השרירים בגב, לשפר את התמיכה ולמנוע עומס ולחץ על הגב. 
תזונה נכונה ושמירה על משקל – עודף משקל יכול ליצור עומס על שרירי הגב וכך לגרום לכאבים בגב העליון. לכן, שמירה על תזונה נכונה ועל משקל תקין יכולה למנוע כאבי גב עתידיים.
שגרת עבודה בריאה – חשוב לשמור על הגוף במהלך העבודה. ישיבה לא נכונה או ממושכת מדי על הכסא, תנוחה לא נכונה מול המחשב, הרמה של חפצים כבדים בצורה לא נכונה, חוסר תנועה במהלך היום – כל אלו יכולים לגרום לכאבי גב.

תרגילים לכאבי גב עליון

תרגילים לכאבי גב עליון הם תרגילים פשוטים שמותחים את הצוואר, הכתפיים והגב העליון, עוזרים להפיג כאבים, לשחרר שרירים תפוסים ולהגדיל את טווח התנועה. 
אלו שלושה תרגילים מצוינים לכאבי גב עליון:
הרמת זרוע – בתרגיל זה עליכם לשבת או לעמוד. מתחו את הידיים גבוה מעל הראש. הישענו מעט ימינה, והשתמשו בכף יד ימין כדי למשוך בעדינות את זרוע שמאל לכיוון ימין. חזרו לתנוחת ההתחלה, וחזרו על התרגיל כמה פעמים בכל צד. 
תנוחת חתול-פרה – זוהי תנוחת יוגה מוכרת שיכולה להקל מאוד על כאבים בגב העליון. עמדו על ארבע, כאשר הידיים מתחת לכתפיים והברכיים מתחת לירכיים. קשתו לאט את הגב לכיוון מעלה, תוך שאתם דוחפים מטה את הכתפיים ומכופפים את הראש לכיוון החזה – זוהי תנוחת החתול. כעבור מספר שניות חזרו לנקודת ההתחלה. כעת כופפו את הגב התחתון לכיוון הרצפה והרימו את הראש כך שהסנטר מופנה מעלה – זוהי תנוחת הפרה. חזרו על שתי התנוחות שוב ושוב.
ברך לחזה – בתרגיל זה עליכם לשכב על הגב. הרימו בעדינות את הרגליים וכופפו את הברכיים לכיוון החזה. חבקו את הברכיים לחזה למשך נשימה אחת והחזירו את כפות הרגליים לרצפה. חזרו על המתיחה כמה פעמים.

אני מתלבט/ת מה הטיפול המתאים לי. מה כדאי לעשות?

ישנם כמה טיפולים להקלה על כאבים בגב העליון – מתיחות, יציבה נכונה, פיזיותרפיה, פילאטיס וכן גם משככי כאבים וניתוחים. אחד הטיפולים המומלצים ביותר, שלא דורשים מאמץ מיוחד, ללא תופעות לוואי או עמידה בתורים, הוא טיפול בבי-קיור לייזר. מכשיר בי-קיור לייזר הוא פטנט ישראלי, המציע טיפול רפואי ביתי עם לייזר רך המטפל במגוון כאבים ודלקות. 
המכשיר עושה שימוש בלייזר רך החודר לעומק הרקמות הכואבות, מעודד את מנגנוני הריפוי הטבעיים של הגוף וכן משככך כאבים באמצעות עידוד של שחרור אנדורפינים מהמוח. המכשיר מאפשר טיפול ביתי וקליל, מכל זמן ומכל מקום ועד חזרה מלאה לשגרה!

לפרטים נוספים השאירו פרטים:
אולי יעניין אותך:
הגורמים התסמינים והטיפול הטבעי בכאבים בכתף

כאבים בכתף

הגורמים התסמינים והטיפול הטבעי בכאבים בכתף הכתף היא

הגורמים התסמינים והטיפול הטבעי בכאבי דלקת פרקים

דלקת פרקים

הגורמים התסמינים והטיפול הטבעי בכאבי דלקת פרקים דלקת

עגלת קניות0
אין מוצרים בעגלה!
ל-60 ימי התנסות בתנאים מיוחדים

השאירו פרטים!

מדיניות שימוש בעוגיות

אנו משתמשים בעוגיות וטכנולוגיות אחרות (להלן “עוגיות”) על מנת לשפר את האתר שלנו. מלבד העוגיות ההכרחיות, אנו מעוניינים להשתמש בעוגיות (1) כדי ללמוד אודות אופן הפעולה של האתר שלנו והשימוש בו, לרבות מידע סטטיסטי חוצה אתרים, (2) כדי להעמיד לרשותך יותר שימושים והתאמה אישית (3) כדי לספק עבורך אינטראקציות באמצעות הרשתות החברתיות ו-(4) למטרות מיקוד ושיווק. בלחיצה על “קבל הכול”, הנך מסכים לשימוש בכל העוגיות ובעיבוד הנתונים המקביל העשוי לכלול מידע מהדפדפן שלך וכתובת IP וכן למסירת מידע אישי לצדדים שלישיים כמתואר בהרחבה במדיניות השימוש בעוגיות/מדיניות הפרטיות שלנו. למידע נוסף, קונפיגורציה ועל מנת להסיר את הסכמתך, אנא לחץ על “העדפות לגבי עוגיות”. מדיניות שימוש בעוגיות

ל-60 ימי התנסות בתנאים מיוחדים

השאירו פרטים!

לפני שאתם עוזבים...

רצינו להציע לכם הטבה בלעדית והתנסות למשך 60 יום במחיר מיוחד!

דילוג לתוכן